Attitude

Indicatoren 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 en 3.3

Visie

Persoonlijk ben ik, ondanks dat ik een ICT’er ben, gereserveerd bij het inzetten van ICT-middelen in het onderwijs. Ik heb effectiviteit en efficiëntie hoog in het vaandel. Vragen die bij mij opkomen bij het inzetten van ICT-tooling:

  1. Welk doel dient het inzetten van een ICT-middel?
  2. Ga ik daadwerkelijk dat doel bereiken met de bewuste ICT-middel?
  3. Wat is de relatie met de beroepspraktijk van de ICT-middel?

Aanvulling les vs vergroten leerrendement

Het primaire proces van het onderwijs is, dat er wordt geleerd! Ik merk regelmatig dat het inzetten van een ICT-middel een aanvulling op de les wordt; het is een middel om de les “op te leuken” / “iets nieuws te introduceren”. De docent stelt zichzelf niet de vraag of door het inzetten van de tool er doelgerichter en/of doelmatiger wordt geleerd.
Een docent vergeet vaak dat het waarschijnlijk de zoveelste Kahoot, Mentimeter, etc., etc. is die de leerlingen in hun gehele onderwijstraject “moeten” ondergaan. Na een aantal keer een dergelijke tool te hebben moeten ondergaan, is het nieuwtje er wel af, voor de leerling.

Wat ook regelmatig wordt verstaan onder ICT-mogelijkheden benutten is een boek of een paper digitaal beschikbaar maken. In zo’n geval heeft dit vaak ook niet een effect op het leren. Eerder wordt op deze manier een weg gezocht om kosten te kunnen besparen.

Kantoor-tools in het onderwijs

Het invoeren van bijv. Office365 of Google-drive zie ik als geringe toevoeging op het onderwijs, wanneer er wordt gelet op het vergroten van het leren in het onderwijs. Dit is welbeschouwd alleen een verrijking op de organisatie/administratie/content-management van het onderwijs. Met daarnaast een eenvoudigere taak voor applicatie-/systeembeheerders van het instituut. Immers een groot deel van de beheertaken verschuiven richting MicroSoft/Google of een andere cloudleverancier.

Social media

Indicator: 3.3
Ik ben goed op de hoogte van de mogelijkheden van social media. Echter ik beperk mij wel in het gebruik ervan om voor mijzelf een zo laag mogelijk online profiel te houden. Tevens ben ik ervan doordrongen dat de grote ICT-bedrijven mij goed weten te profileren ondanks dat ik zo min mogelijk tot geen gebruik maak van hun diensten. De onderlinge connectie van mobile-apps en online diensten is gigantisch.

Indicator: 3.3
Voor wat betreft mijn bemoeienis met het social media gebruik van leerlingen, ben ik voornamelijk reactief. Wanneer er het wordt gebruikt om te pesten, zal een dit worden gemeld bij de betreffende coach/slb’er. Afhankelijk van de ernst en/of herhaling zullen er gepaste maatregelen worden genomen. Waarbij het sowieso duidelijk zal zijn dat dergelijk gedrag niet (nogmaals) getolereerd wordt.
Binnen het Friesland College heeft hiervoor een protocol onder de naam: “Samen maken en houden we het FC veilig.” Dit protocol is via intranet beschikbaar gesteld.

Het mooie van social media is dat de generaties van nu het ook gebruiken als middel om samen te werken. Regelmatig constateer ik, dat er via één of ander platform programmeercode / oplossingsrichtingen worden gedeeld. Ik wijs leerlingen er dan op dat er voor dergelijke inhoud ook een ander platform is om te kunnen voorzien, namelijk Slack. Of ze dit willen gaan gebruiken is hun eigen keus.

Concolusie

Ik ben mij zeer bewust van de kracht en het potentieel van ICT-middelen. Echter, ik heb wel mij vraagtekens bij het nut en de noodzaak van een hoop ICT-middelen binnen het onderwijs. Wat ik zelf tot nu toe voorbij heb zien komen, heeft bij nog geen hele positieve indruk achtergelaten.

De meeste ICT-middelen die worden ingezet zijn niet zozeer ontwikkeld voor het onderwijs. Daarmee blijven deze ICT-middelen zeer beperkt van nut binnen het onderwijs. Natuurlijk bieden ze hier en daar wel een kleine aanvulling, maar ik betwijfel ten zeerste of de meest gebruikte ICT-middelen daadwerkelijk worden ingezet met een degelijke achterliggende onderwijsvisie en -strategie.
Op dit moment zitten we, mijns inziens, meestal nog op het niveau dat het als een leuke aanvulling op de les wordt ingezet, door de betreffende docent. Hierbij wordt de aanvulling op het leerrendement dan te weinig belicht.

 60 total views,  2 views today