Leerbedrijf Bronnen
Indicatoren 1.1, 1.2, 1.3 en 1.4
Het leerbedrijf Bronnen maakt bronnen. Deze bronnen worden ontsluiten d.m.v. webapplicaties. Vanuit onze visie is het essentieel, dat deze bronnen “leren” mogelijk maakt.
Visie
Bij het ontwerpen en ontwikkelen van van dergelijke applicaties komt veel kijken. Het huidige applicatie-aanbod benut, ons inziens, niet de volledige potentie aan mogelijkheden die ICT-middelen bieden.
Tools als Kahoot, Socrative, Mentimeter, etc. vind ik meer in de categorie “leuk als afwisseling” binnen het klassieke onderwijs. Echter, ICT-middelen kunnen nog veel krachtiger worden ingezet. Waardoor er veel effectiever en efficiënter geleerd kan worden. Hierdoor worden ICT-middelen een werkelijke verrijking binnen het onderwijs.
Voor het ontwikkelen van onderwijsapplicaties waar het leren voorop staat is een heldere visie nodig op onderwijs maar ook op het ontwerpen van applicaties en de kennis van usability, interactive design en mobile application design. Kortom er is een breed scala aan kennis en kunde nodig om de volledige mogelijkheden van ICT-middelen te kunnen benutten.
Daarnaast is een enorme verzameling aan bronmateriaal nodig. Denk hierbij aan ingesproken teksten, zinnen en woorden door “native speakers”. Maar ook een grote verzameling aan plaatjes/foto’s.
Tot slot is er kennis nodig over op welke (virtuele) hardware dit kan/moet worden ontsloten en ervaring met security en de AVG-wetgeving in het kader van veilig en bewust omgaan met (de opslag van) persoonsgegevens.
Opbouw applicaties
De applicaties die bij het leerbedrijf Bronnen worden ontwikkeld bestaan uit een “backbone” die de dataverwerking verzorgt en de security van het geheel.
Naast deze backbone bestaat de applicatie uit zgn. microapplicaties. Deze microapplicaties worden als losse componenten in de backbone geplaatst en zijn ontwikkeld door eerstejaars studenten van de opleiding applicatie-onwikkeling / game development van de school D’Drive.
Studenten doen bij het leerbedrijf veel ervaring op. Zowel op technisch inhoudelijk gebied maar daarnaast ook op het gebied van skills die je nodig hebt als programmeur.
74 total views, 2 views today